Shimano predstavilo nové 12 rýchlostné sady Shimano XT a SLX
Kým americký SRAM ponúka dvanásť-rýchlostné sady prakticky vo všetkých cenových kategóriách, Shimano doteraz ponúkalo alternatívu len v podobe top sady XTR. Dnešným dňom je tomu však koniec. S príchodom nového XT a SLX nastáva éra jednoprevodníkov!
Dobiehanie rozbehnutého vlaku
Sada s označením XT bola vždy etalónom v pomere ceny a kvality. Absencia cenovo dostupnej 12-rýchlostnej sady v portfóliu Shimana tak hnala vodu na mlyn hlavnému konkurentovi – značke SRAM. Tá má v ponuke celkovo už 5 sád s prívlastkom “eagle”.Prevaha komponentov tohto koncernu na väčšine modelov 2019 však donútila japonského giganta k niečomu, čo sa doteraz ešte nestalo. Upustila zo zabehnutého 4-ročného cyklu obmieňania komponentových sád a spolu so sadou XT M8100 predstavila nečakane súčasne aj dostupnejšiu variantu v podobe sady SLX M7100, ktorá mala uzrieť svetlo sveta až budúci rok.
Záruka úspechu a lá Shimano: DNA z XTR a dostupné ceny
Z konštrukčného hľadiska vychádzajú sady M8100 aj M7100 takmer identicky z XTR M9100, ktorá bola predstavená pred rokom. Najzásadnejším a najradikálnejším krokom je definitívny prechod na orech štandardu Micro Spline, ktorý zatiaľ moc rozšírený nie je. Ak ste dúfali, že Shimano príde aj s nejakou spätne kompatibilnou HG kazetou, ktorá by začínala na jedenástich zuboch a končila na 51, máte smolu. Nič také sa neudeje. Vybrať si môžete z kazety 10-51 s 510 % rozsahom alebo z XC (resp. 2x12 kazety) 10-45, ktorá má miernejšie skoky medzi pastorkami. Okrem pastorku naviac samozrejme kazety a reťaz dostali do vienka novú profiláciu zubov označovanú ako Hyperglide+, ktorá by mala zaručiť ešte lepšie, rýchlejšie a presnejšie radenie, ako tomu bolo doteraz. Po vzore XTR boli navrhnuté aj brzdové páky, ktoré majú posunutý úchyt smerom dnu a ďalší bod kontaktu s riadidlami, aby sa navýšila tuhosť pri intenzívnom brzdení. K tým sa dá pripojiť radenie prostredníctvom štandardu i-spec EV a okrem pridania štvor-piestikových strmeňov do ponuky sa nezabudlo ani na kľuky s priamym uchytením prevodníka – tzv. direct mount.Hlavné zmeny oproti predchádzajúcej generácii
- 12-rýchlostné kazety 10-45 a 10-51 určené pre orech Micro Spline
- kľuky s direct-mount prevodníkmi
- v ponuke aj 4-piestikové brzdy
- nový úchyt i-spec EV
- brzdové páky s pevnejším uchytením na riadidlách
- jednopáčkové ľavé radenie MONO
- ICE TECH Freeza rotory (sada XT)
Koniec dvojprevodníkom? Ani náhodou!
Že Shimano nedá "utrum" výrobe prešmykačov a dvojprevodníkovým kľukám, bolo viac-menej jasné. Nestalo sa tak ani v prípade vrcholovo orientovanej sady XTR pre elitu a čakať, že tomu bude inak v prípade sád dostupných pre masy, by bolo málo pravdepodobné. Kto v sebe chová aj v roku 2019 odpor voči jednoprevodníkom, má tak stále možnosť voľby dvojprevodníkovej sady, ktorá pozostáva z kľúk s prevodníkmi 36/26 a kazety 10-45. Nič iné sa nepripúšťa a zaobstarať si budete musieť aj špecifický prehadzovač, ktorý má inú konštrukciu, ako ten určený pre konfiguráciu 1x12. V porovnaní so sadou XTR, kde je v ponuke šalter s ramienkom GS (pre 10-45z kazetu) a SGS (pre 10-51z kazetu) však nové XT ani SLX takouto možnosťou nedisponuje.Kazety, prehadzovače a prešmykače
To hlavné ste sa síce už dozvedeli, no určite viacerých z vás bude zaujímať konštrukcia kaziet a ich hmotnosť. Kým XTR-ko ťaží z použitia titánu, XT ani SLX si z finančných dôvodov takéto ušľachtilé kovy dovoliť nemôžu. Kým SRAM zvolil taktiku dutých a drahých kaziet frézovaných z jedného kusu, resp. kaziet znitovaných stovkou pinov, Shimano pokračuje v klasickom type konštrukcie aj v prípade Micro Spline kaziet. V praxi to znamená, že na oboch sadách nájdete spoločný hliníkový unášač a dvojicu najväčších hliníkových pastorkov v prípade kazety XT, resp. posledný pastorok z načierno anodizovaného hliníka v prípade kazety SLX.Váhová penalizácia v neprospech kazety SLX činí 64 gramov. Kazeta XT 10-51z pritom váži 470 gramov (údaj výrobcu), čo je zhruba o 10 gramov viac, ako konkurenčná kazeta GX z dielne SRAMu. Tá je však pomerne neslávne známa ohýbaním zubov na pastorku.
Čo sa týka prehadzovačov, tak tie vyzerajú tvarovo ako tmavšia nenaleštená kópia staršieho “ikstéerka” a v ich útrobách rotujú rovnako 13-zubové kladky. Konštrukcia Shadow+ je identická a jediný rozdiel je absencia karbónu a titánových skrutiek.
V ponuke sú dve verzie, jedna pre pohon 1x12 a druhá pre pohon 2x12.
Prešmykače sú k dispozícii výlučne vo vyhotovení side swing, pre tri typy úchytov: E-type, objímka a na priamy úchyt (Direct). Zaujímavosťou je, že popri sade XT M8100 ani SLX M7100 neboli zverejnené vodítka, tak ako tomu bolo pred rokom v prípade sady XTR.
Radenie – veľký krok vpred na poli ergonómie
Radenia oboch sád prešli príjemným faceliftom, ktorým je v prípade ľavého radenia zredukovanie dvoch páčok na jednu MONO páčku, ktorou ovláda prešmykač v oboch smeroch jedným pohybom páčky. Druhou príjemnou zmenou je umiestnenie protišmykovej gumy v oblasti palca do páčky odraďovania. Túto vychytávku má ale len radenie XT, v prípade SLX je táto plocha len vytvarovaná z plastu. PR-materiály však uvádzajú dvojcestné odradzovanie (two-way release) len v prípade XT. Čo však majú spoločné obe radenia je použitie rovnakého úchytu i-spec EV, ktorým si viete radenie umiestniť priamo do objímky bŕzd. Niežeby to nebol síce už v poradí tretí štandard tohto typu úchytu, ktorý nie je spätne kompatibilný s i-spec A, B ani i-spec II, ale po novom umožňuje posun páčky radenia horizontálne, aj vertikálne v rozsahu 14 milimetrov. Ak ste uvažovali, že by ste si ponechali svoje staré brzdy, tak si musíte zaobstarať radenie s objímkou. Iná cesta nie je. No a aby som nezabudol, z obrázkov je evidentné, že medzigeneračne sa môžete rozlúčiť aj s ukazovateľom zaradeného prevodu.Brzdy a rotory – viac piestov, viac sily, viac možností
V prípade sady XT ste si posledný rok síce mohli zaobstarať verziu so štvorpiestikovým strmeňom nesúcu číselné označenie 8020. Jednalo sa však o štandardnú XT páku v kombinácii s prebrandovaným strmeňom ZEE/SAINT s logom XT. Nové brzdové páky majú iné objímky, ktoré sú na riadidlách pevnejšie. SLX od XT zaužívane odlišuje absencia nastavenia free-stroke a vrúbkovanie na vonkajšom konci páčky brzdy za účelom lepšieho gripu. Po novom však obe sady majú v ponuke brzdy s dvoj a štvorpiestikovými strmeňmi. Dvojpiestiky bez chladičov na platničkách sú určené primárne pre XC/XCM jazdenie a štvorpiestové kotvy skôr pre technické trailové a enduro jazdenie, ako aj umiernenie 23-kilových e-bikov.Kotúče úrovne XT sa ponášajú viac na sadu XTR, majú Freeza chladiče a väčší hliníkový unášač. SLX kotúče majú rovnako sendvičovú ICE TECH technológiu, no tvar je konzervatívnejší a alu unášač menší, čo má za dôsledok vyššiu hmotnosť.
Typická je aj absencia kotúčov pre štandard INTL. Ak nemáte centerlock náboje, na nové kotúče SLX a XT si teda radšej moc zuby nebrúste.
Kľuky – konečne trochu zmeny
Reč je o možnosti namontovať na kľuky priamy – direct mount prevodník. V prípade dvojprevodníkových kľúk je demontovateľný pavúk, takže viete jednoprevodníkové kľuky prerobiť na dvojprevodník a opačne. Benefitom tohto riešenia je okrem iného aj mierna redukcia hmotnosti. Tomuto počinu rozhodne dávam palec hore. O tom, či sa zmenila rozteč skrutiek (BCD) sa však nepíše. Čas ukáže. K dostaniu sú samozrejme boost aj non-boost varianty. Čo zostáva nemenné je 24 mm oska a technológia hollowtech II. Vybrať si môžete narow-wide prevodníky s ozubením 28, 30, 32, 34 a 36 zubov, označené ako Dynamic Chain Engagement +.Kolesá, náboje, pedále a iné
Kým Micro Spline náboje sú dostupné pre obe sady, bonusovými komponentami, ktorými disponuje len sada XT, sú sety zapletených kolies a pedále. Továrne záplety sú dostupné v dvoch variantoch ako XC a ENDURO a v dvoch rozmeroch 27,5” a 29”.Oba varianty sú zapletené na 28 drôtoch, no XC kolesá majú priamy výplet a ENDURO zahnuté J-bend dráty. Rozdielna je aj vnútorná šírka ráfika, ktorá činí v prípade XC kolies 24 mm, v porovnaní s 30 mm ENDURO kolesami. Oboje sú našťastie tubeless ready a pochopiteľne majú orech štandardu Micro Spline.
Z ponuky pedálov môžete vyberať buď nášľapné SPD vo verzii XC bez klietky, alebo TRAIL s klietkou. No a k dispozícii by mala byť aj dvojica “flatov”, ktoré sa líšia šírkou aj hrúbkou, ktorá však zatiaľ nebola bližšie špecifikovaná. Z fotiek je zrejmé len toľko, že sú osadené desiatkou pinov.
Komentáre Zobraziť komentáre (44)