Nová sada Shimano Ultegra R8000 – profi technológie opäť dostupnejšie

Nová sada Shimano Ultegra R8000 – profi technológie opäť dostupnejšie

Nová Ultegra R8000 využíva technológie, ktoré používajú profesionálne tímy a už tradične ich sprístupňuje pre bežných jazdcov.

Pri tom všetkom, Shimano nezabudlo na jednu dôležitú vec. Táto sada nebola navrhnutá výhradne na preteky, tréning a maximálny výkon, ale rovnako pre vychutnávania si „obyčajnej“ jazdy na bicykli s priateľmi. Pozrime sa na súhrn noviniek, ktoré táto kráľovná v pomere ceny a ponúkaného výkonu prináša vo svojej ďalšej generácii R8000.

Kľuky a pedále

Prepracované asymetrické rameno kľúk sa odrazilo od dizajnu Dura-Ace R9100 s výraznejším dizajnom Hollowtech II a 4 ramenami pre lepší prenos sily, pričom sa o malý kúsok znížila váha na 674 g (50-34T). Vonkajší prevodník kľúk je vybavený technológiou Shimano Hollowglide s dutou konštrukciou, ktorá znižuje hmotnosť a zachováva pevnosť pre presnejšie radenie. Možnosť voľby prevodníkov zahŕňa klasiku 53-39T, semi-kompakt 52-36T, kompakt 50-34T a cyklokrosovú verziu 46-36T. 11-rýchlostná kazeta CS-R8000 prichádza na trh v 6-tich štandardných špecifikáciách (11-25T, 11-28T, 11-30T, 11-32T, 12-25T, 14-28T), vrátane širšej verzie 11-34T (CS-HG800), ktorá je navrhnutá pre cestné a horské bicykle (pre cestné je potrebná podložka). S kľukami súvisia aj pedále Ultegra SPD-SL z karbónu, ktoré poskytujú zníženie hmotnosti (248 g), navyše sú dostupné taktiež v rozšírenej verzii s o 4 mm dlhšou oskou.


Systém radenia

Nová Ultegra ponúka rýchle a presné elektronické Di2 alebo mechanické radenie s hydraulickými kotúčovými alebo ráfikovými brzdami. Radenie Ultegra Di2 môže pracovať v móde semi alebo full Synchro Shift (s novou batériou BT-BN110), ktorá umožňuje jazdcom radiť na prešmykači (full Synchro Shift) alebo na prehadzovačke (polo-Synchro Shift). To znamená, že si môžete napríklad nastaviť obe tlačidlá radenia na ľavej páke pre pohyb hore a obe tlačidlá na pravej páke na pohyb dole. Rovnako majú páky viac ergonomicky prepracované spínače radenia s okamžitou odozvou pri kliknutí, vďaka čomu ponúkajú väčšiu kontrolu aj počas chladnejších dní a pri jazde v rukaviciach.

Vďaka dizajnu tzv. "tajných" radiacich tlačidiel Dura-Ace Di2 umiestnených na vrchu páky sa nové hydraulické Di2 páky Ultegra ST-R8070 a páky ráfikových Di2 bŕzd ST-R8050 môžu naprogramovať na radenie prevodov alebo na kontrolu doplnkových zariadení - napríklad kompatibilné počítače alebo svetlá. Hydraulické páky ST-R8070 sú oproti predchádzajúcim nesériovým R785 vylepšené tak, že poskytujú lepší dosah a nastavenie tuhosti páky. Nové hydraulické páky (ST-R8070 a ST-R8020) vážia len 360 g a 550 g, takže sú len o 65 g, resp. 112 g ťažšie ako ich ráfikové náprotivky (ST-R8050 a ST-R8000).

Prešmykač je navrhnutý tak, aby dokázal spoľahlivo meniť prevody aj v ťahu, a teda pri vypätých situáciách. V kombinácii s prepracovanými kľukami a prevodníkmi umožní prispôsobenie širším plášťom, ako aj širšiemu rozstupu bez toho, aby ste museli obetovať prevody radenia.

Prehadzovačka Di2 (RD-8050) a mechanická prehadzovačka (RD-R8000) prevzali dizajn Dura-Ace Shimano Shadow RD s nízkym profilom, ktorá úplne zapadá pod kazetu, aby sa predišlo potenciálnemu poškodeniu. Prehadzovačka prichádza v dizajne kratšej klietky (SS) pre pokrytie 11-25T až 11-30T a v dizajne dlhšej klietky (GS) pre pokrytie 11-28T až 11-34T. Prešmykač a prehadzovačka Di2 komunikujú navzájom, aby mohli pracovať v režime plného alebo polovičného Synchro Shift módu a umožňujú tak väčšiu koncentráciu na samotnú jazdu. Mechanické radiace páky sú k dispozícii ako hydraulické (ST-R8020) alebo ráfikové (ST-R8000) s lankami potiahnutými polymérom pre ľahké a presné radenie. Okrem toho, dizajn umožňuje jednoduchšie a presnejšie nastavenie napnutia lanka pomocou 6-hranného kľúča.


Dodatočné komponenty radenia

Pre časovku a triatlon sú dostupné radiace a brzdové páky Ultegra ST-8060, ktoré presne zapadnú do riadítok a poskytujú vysoký radiaci a brzdný účinok pri zachovaní aerodynamických vlastností. Konštrukcia celkovo zjednodušuje manipuláciu s radením v prípade, že je jazdec v maximálnom vypätí. Oproti staršej verzii ST-6871 bolo odstránené jedno radiace tlačidlo, čím sa zmenšila a skrátila konštrukcia. Odstránenie tlačidla na každom radení znamená, že jazdci pri časovke alebo triatlone budú v tejto polohe používať režim úplného Synchro Shift módu. Tlačidlo umiestnené na jednom radení (t.j. vľavo od nadstavcov) slúži pre pohyb hore po kazete a tlačidlo na druhom radení (t.j. na pravej strane) pre pohyb nadol. Alternatívne kompatibilné možnosti ešte zahŕňajú nesériové časovkárske radenie SW-R671 spolu s SW-R600 alebo SW-R610 tlačidlami (pre vrchárov alebo šprintérov).


Brzdové systémy

Nové hydraulické brzdy Ultegra poskytujú vďaka brzdovým strmeňom BR-R8070 okamžitý a maximálny brzdný účinok. Strmene sa uchytávajú priamo a ponúkajú integráciu do profilu rámu bicykla. Kotúče majú charakteristické uzatvorené diskové rebrá, ktoré poskytujú väčšiu plochu pre odvádzanie tepla. Celkovo pár strmeňov váži 280 g, plus 212 g (kotúče SM-RT800) v porovnaní s 360 g, ktoré má ráfikový variant. Nové ráfikové brzdy Ultegra prichádzajú aj v dizajne na priamu montáž. Obidva varianty sú kompatibilné s plášťami do veľkosti 28 mm a disponujú dizajnom s užšími medzerami medzi ramenami. Konštrukcia s dvojitým čapom je vybavená stabilizátorom medzi ramenami, aby sa znížila deformácia a zlepšila účinnosť brzdenia.


Kolesá

Rad Ultegra dopĺňajú dva sety nových kolies – bezdušové karbónové kolesá WH-RS700 pre ráfikové brzdy a bezdušové kolesá WH-RS770 pre kotúčové brzdy s cestnými e-thru oskami. Nové náboje (HB/FH-RS700/770) ponúkajú úsporu takmer 60 g v porovnaní s párom nábojov Ultegra 6800, zatiaľ čo ráfiky ešte o niečo viac. Konkrétne 80 g, a to všetko pri celkovej pevnejšej konštrukcii.


Dostupnosť

Mechanické komponenty s ráfikovými brzdami Ultegra R8000 budú v Európe dostupné od júna, zatiaľ čo Di2 komponenty a komponenty s kotúčovými brzdami prídu na trh v auguste. Pre viac informácií navštívte oficiálnu stránku Shimano na tomto odkaze.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Imroman 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Momentálne sa tu nenachádzajú žiadne komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

SRAM a Shimano – môže sa mixovať a čo tým získame?

SRAM a Shimano – môže sa mixovať a čo tým získame?

Je možné medzi sebou MTB sady mixovať a prečo by ste to vlastne robili? Na to skúsim odpovedať na základe vlastných skúseností.
Od základu: Mechanické vs. elektronické radenie na cestnom bicykli - otázka vkusu?

Od základu: Mechanické vs. elektronické radenie na cestnom bicykli - otázka vkusu?

Dnes otvoríme ďalšiu pálčivú tému. Je elektronické radenie nutnosťou alebo radšej „starú" dobrú mechaniku?
Na čo pozerať pri výbere brzdového kotúča?

Na čo pozerať pri výbere brzdového kotúča?

Pokiaľ ste toho názoru, že na veľkosti a ani na hrúbke nezáleží, tento článok pre vás asi nebude vhodný.
keyboard_arrow_up
adb