Test: Úplné začiatky s voskovaním reťaze - výbava, postup a údržba (2. časť)
Aké vybavenie je potrebné na horúce voskovanie reťaze? Dá sa to robiť aj doma, nie je to príliš špinavý a komplikovaný proces? Aké odporúčania som dostal z Fínska?
Preto sa dnes zameriam na potrebnú výbavu a detailne opíšem postup a hodiť sa budú aj praktické informácie k údržbe takéhoto pohonu. Tiež som využil dobré vzťahy so značkou Rex a na diaľku som vyspovedal ich produktového manažéra, ktorý stál pri vývoji produktu, takže má oveľa viacej skúseností ako ja, „voskovač" začiatočník.
Čo budem na voskovanie potrebovať?
To, že s voskovaním túto sezónu len začínam, považujem za výhodu. Veľmi dobre si pamätám úvodné komplikácie a nebudem sa púšťať do prehnane zložitých postupov, ktoré by niekoho mohli odradiť. Zložitá a drahá výbava ani nie je na voskovanie potrebná, ja som si vystačil s týmto:- tuhý vosk Rex Black Diamond Hot Wax (bežná cena 55,99 €)
- „roztápač" depilačných voskov 500 ml z obchodu s kozmetikou (25 €)
- technický benzín (cena podľa veľkosti od 4 €)
- rýchlospojka 12 rýchlostí (kus 4,50 €)
- prázdna nádoba od zaváraných uhoriek (0 €)
- prázdna SIS nádoba (0 €)
- drôtené vešiaky z čistiarne (0 €)
Počiatočná investícia asi 90 €. Kliešte na rýchlospojky a kefy na umývanie bicykla a podobné veci počítam, že už cyklista alebo cyklistka doma má.
Ako pripraviť pohon na voskovanie?
Prvé pravidlo voskovania znie, že najväčším nepriateľom je mastnota. Vosk potrebuje dokonale čistú reťaz, aby sa na povrch čo najpevnejšie prichytil. Ak toto podceníme, alebo sa v prípravnej fáze niečo nepodarí, horúce voskovanie na reťazi vydrží podstatne kratšie.Odmastiť bude treba aj kazetu a prevodníky. Celý proces začínam klasickým umytím bicykla so saponátom. Takto dostanem z pohonu najväčšiu špinu, čo mi zjednoduší ďalšie kroky. Umytú reťaz treba demontovať a vysušiť. Následne ju dám do nádoby s technickým benzínom, trasením a hrkaním pomáham rozpúšťadlu, aby sa dostalo do všetkých záhybov.
Pozor, vosk je jeden z mála materiálov, ktorý roztápaním svoj objem zväčšuje.Do nádoby dávam len toľko technického benzínu, aby bola reťaz celá ponorená. Je zbytočné ho míňať viacej, keďže celý proces je potrebné opakovať s čistým benzínom, kým po premiešaní nezostane úplne čistý. Rovnako to treba spraviť aj s novou reťazou, pretože od výroby má na sebe konzervačný olej, ktorý treba tiež stiahnuť. Takúto „nakladačku” môžeme nechať pracovať aj celú noc. Reťaz následne utriem do sucha, nechám zvyšky benzínu vyprchať a až potom pokračujem s voskovaním.
S kazetou a prevodníkmi je viac práce len pri prechode z oleja na vosk. Tiež ich treba poriadne odmastiť, na čo využívam znovu technický benzín. Kazetu som demontoval a rozobral a takto ju vyčistil, prevodníky som pripravoval nahodené. Predtým, ako som sa pustil do prvej aplikácie, som si pozrel niekoľko návodov a každý bol v niečom originálny. Preto sa netreba striktne držať technického benzínu alebo iných detailov z môjho postupu. Vlastne sa teším, o akých „vychytávkach” sa dozviem v diskusii pod článkom od skúsených „topičov”.
Roztápanie
Zariadenie na roztápanie depilačných voskov som si vybral kvôli tomu, lebo mi pripadalo lacné, skladné a malo aj ukazovateľ teploty. Sú prípustné aj iné alternatívy, používajú sa aj staré hrnce a sporák alebo ryžovary. Treba si dať pozor len na to, aby sa vosk pri roztápaní neprepálil. Ak začne dymiť, teplota je príliš vysoká.Vosk nie je mastný, takže na seba nechytá špinu...Aký pomer čiernych a bielych blokov si doma miešam, som spomínal v teste vosku. Za pár minút sa bloky roztopia z úplne tuhej formy, keď na ohrievači nastavím teplotu 100 °C. Pozor, vosk je jeden z mála materiálov, ktorý roztápaním svoj objem zväčšuje. Vždy by som sa riadil návodom ku konkrétnemu produktu, v postupe rôznych značiek a výrobkov sa môžu nájsť odlišnosti.
Reťaz a odmastenú rýchlospojku celú ponorím do tekutého vosku, občas všetko premiešam, aby sa vosk dostal úplne všade. Nechám všetko pár minút kúpať sa, aby sa zahrial aj kov, a potom to drôtikom vytiahnem. Okolo ohrievača odporúčam dať si nejakú handru, ak by vosk kvapol mimo nádoby, čistenie je otravné, ako keď sa roztopí sviečka. Pri prvom vyťahovaní a chladnutí je normálne, že sa každý popáli. Ďalšie pokusy už idú od ruky a s praxou sa celý proces skracuje.
Aj v byte
Väčšina z nás býva v bytoch, takže je normálne riešiť, kde takéto voskovanie robiť. Riešením je balkón alebo terasa, ale raz vonku pršalo a tak som voskoval v kuchyni. Výrobok Rex nesmrdí a ani nešpiní, pokojne sa to dá robiť aj v interiéri. Pozor treba dať len na kvapkajúci vosk. Keď už spomínam, čo robiť a nerobiť v byte, vrátim sa ešte k odmasťovaniu. Vyhol by som sa uzavretým priestorom, ale to snáď napadne každému.Inštalácia a upratanie výbavy
Vychladnutá reťaz zostane úplne tuhá, „polámať” ju môžete o nejaké drevo. Ja ju priamo nahadzujem na bicykel. Chvíľu trvá, kým vypadne prebytočný materiál, radenie ide horšie len pri prvých otočeniach kľukami. Roztopený vosk nikam neprelievam, nechám ho v pôvodnej nádobe zatvrdnúť. Znečistený technický benzín prelievam do nádoby zo SIS ionťáku, určite to nevylievajte do odtoku, ani nevyhadzujte do smetí. Na niektorých zberných dvoroch sa tento nebezpečný materiál dá odovzdať.Údržba pohonu s voskom
Ak strávime nejaký čas navyše pri voskovaní, ďalší ušetríme pri údržbe pohonu pri jazdení. Vosk nie je mastný, takže na seba nechytá špinu. Na cestnom bicykli s ním v podstate nič nerobím, prípadne len všetko utriem suchou handrou. Na graveli býva aj po prvej jazde veľa prachu, ideálne by bolo mať doma kompresor a pohon jednoducho vyfúkať. Ja ho však nemám a tak pohon buď utriem, alebo celý bicykel umyjem vodou. Alebo s tým nerobím nič.Saponát a kefu používam len po daždi, na cestnom bicykli sa so striekajúcou vodou môže dostať na pohon aj mastnota z asfaltu. Aj po takomto dôkladnejšom čistení sa s reťazou dá ďalej jazdiť. A už len závisí od množstva nečistôt, o koľko vosku sme prišli. Už v prvej časti som spomínal, ako sa v takýchto prípadoch skráti interval výmeny.
Prevoskovanie
Vosk sme na reťaz dávali s použitím vyššej teploty, ak ho chceme dať úplne dole, postup je rovnaký. Najprv ho treba v niečom roztopiť. Na výber sa ponúka použitie ultrazvukovej čističky, ktorá čistiaci roztok aj zohrieva. V takomto prípade máme opäť dokonale čistú reťaz, ktorá nekontaminuje voskový kúpeľ. Viem si predstaviť, že teplé odstraňovanie starého vosku sa dá robiť aj inak, ak s tým máte skúsenosti, dajte nám ostatným vedieť.Kamarát, čo tento vosk testuje vyše roka, má priemerný dojazd okolo 300 - 500 km, záleží od podmienok. Rekord máme na úrovni 4300 km.Ja čističku doma nemám, preto sa reťaz pred voskovaním snažím poriadne umyť. Na vosk značky Rex používam aj ich čistiaci prostriedok Rex Chain Cleaner. Odmasťovanie benzínom už nutne robiť netreba, mastnoty sme sa zbavili pred prvou aplikáciou. Takúto umytú a suchú reťaz už priamo kúpem vo vosku, ak tam aj nejaké nečistoty zostali, teplom sa uvoľnia a nechám ich klesnúť na dno. Alternatívou by bolo to, keby som si spravil aj čistiacu zmes z bielych blokov a tým pádom by som potreboval dve mištičky. V prvej by zostávali roztopené drobné nečistoty a v druhej by bola už koncentrovaná zmes vosku 1+4.
A to je vlastne celé
Podľa mňa to nie je zložitý proces. Keď mám už teraz všetko pripravené a vyskúšané, tak to len vytiahnem, počkám, kým sa vosk roztopí, potom reťaz vychladne a vybavené. Ideálne sa snažím vždy kúpať viacej reťazí, čo nie je problém, keďže ich mám na cestnom aj gravel bicykli, na časovkárskom špeciáli a vyskúšať ho chcela aj priateľka. Ak má niekto len jeden bicykel, tak je dobré k novému pohonu kúpiť štyri reťaze a tie na ňom striedať a naraz ich aj voskovať. V momente, keď sa všetky vyťahajú, zvyčajne treba meniť aj kazetu a prevodníky.Informácie z „kuchyne" priamo z Fínska
Niektoré veci, ktoré som v postupe spomínal, nemám z vlastnej hlavy. Rád som sa nechal poučiť odborníkom priamo od značky Rex:Ja: Ako udržiavať navoskovanú reťaz?
Rex: Medzi jazdami netreba robiť nič. Ak jazdíte v prachu, postačí vám suchá utierka, dobre poslúži aj kompresor. Po daždi je ideálne umyť aj so saponátom.
Ja: Ako zistím, že reťaz už treba vymeniť či prevoskovať?
Rex: Nepriateľom vosku je olej a jazdenie v daždi a blate, tieto veci skracujú životnosť. Hlučnejší prejav reťaze je v poriadku, vyšší odpor a klesajúca ochrana sa dostavuje skutočne až pri 1000 km. Cyklisti s citlivejšími ušami a pretekári zvyknú meniť aj skôr. 500 km je dobrý kompromis. Kamarát, čo tento vosk testuje vyše roka, má priemerný nájazd okolo 300 - 500 km, záleží od podmienok. Rekord máme na úrovni 4300 km.
Ja: Ako vyčistiť starý vosk? Potrebujem ultrazvukovú čističku?
Rex: Reťaz stačí umyť saponátom a kefou, aby sa odstránili nečistoty, a môže sa ponoriť do horúceho vosku. Ak tam aj ostali malé nečistoty, zostanú na dne. Ultrazvukové čističky nie sú nutné. Prípadne si môže cyklista spraviť čistiacu zmes z bielych blokov a potom ponoriť do zmesi 4+1. Tak to robí môj kamarát časovkár.
Ja: A čo extrémne letné teploty?
Rex: Vysoké teploty sú nepriateľom vosku, ale bavíme sa o 40 °C niekde v Texase. S extrémnymi vysokými teplotami veľa skúseností nemáme.
Ak ste sa nechali inšpirovať aj mojím postupom, dajte mi vedieť. Ako som sa v texte snažil zdôrazniť, nehľadal som dokonalý návod, ale skôr funkčný a praktický kompromis. Teším sa na všetky tipy od skúsenejších „voskovačov". Vnútorne ma najviac mrzí slabá výdrž rýchlospojok, tak mi snáď poradíte nejaké riešenie. Využil by som ho v budúcnosti, pretože s horúcim voskovaním plánujem pokračovať aj po skončení tohto testu.
Balenie Rex Black Diamond Hot Wax obsahuje 11 bielych a jeden čierny blok a bežná cena je 55,99 €. Všetky výrobky od fínskej značky Rex nájdete na ich profile v MTBIKER shope.
Komentáre Zobraziť komentáre (47)